Undervisningsforløbet ‘Folk & forandringer – Danmark i 1800-tallet’ har fokus på demografiske ændringer i Danmark i det 19. århundrede. Forløbets fokuserer på 3 folketællinger af Danmarks befolkning fra årene 1801, 1851 og 1901, og hvordan de kan bruges til at undersøge de store forandringsprocesser, som ændrede samfundet i 1800-tallet. 

Gennem forløbet skal eleverne besvare historiske problemstillinger ved at arbejde med data i et makroperspektiv og på den måde kigge på demografisk kontinuitet og brud gennem det 19. århundrede. 

Relevante faglige mål (med udgangspunkt i læreplanens § 2.1.):

  • redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
  • analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
  • skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
  • reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
  • anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
  • opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
  • formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
  • formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag
  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Modul 1: Hvem ville jeg have været?

Modul 2: Hvem var vi?

Modul 3: Hvordan kan data belyse Danmark i 1800-tallet?

Modul 4: Hvordan får vi den bedste faglige viden om Danmark i 1800-tallet?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *