Vi bringer matematikken i spil på en sjov og engagerende måde! 

Forløbet lærer dig, hvordan du kan bruge matematik til at beskrive både bevægelse og tilfældigheder i spil. Du skal også undersøge, om computeren kan lave noget, som opfører sig tilfældigt.

 
I dette forløb skal du lave et spil. Dit spil skal indeholde:
  • noget som bevæger sig ligesom i den virkelige verden
  • noget der opfører sig tilfældigt, så spilleren ikke kan forudse alt på forhånd

Når du har lært de grundlæggende teknikker, skal du lave dit eget spil.

 

Faglige mål som dækkes af forløbet

Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
– Eleven bør kunne inddrage faglig viden fra studieretningsfaget matematik i design af spillet.
– Spillet skal designes vha. prototyper, programmeres i Scratch og afprøves med fokus på den valgte målgruppe og persona.
– Eleven bør kende til udviklingsmetoder som 1) “trinvis forbedring”, 2) konceptudvikling og 3) brugerinvolvering i designprocessen, herunder evaluering af prototyper.

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
– Eleven bør kunne beskrive 1) spillertyper og spilgenre i forhold til andres og eget spil, 2) målgruppe og en persona i målgruppen.
– Eleven bør kunne beskrive, hvordan forskellige elementer i spil fastholder brugerens interesse og får brugeren til at blive ved med at spille.

Repræsentation og manipulation af data
– Eleven bør kunne bruge variabler til f.eks. pointsystemer og koordinater i spilleplanen.

Programmering
– Eleven bør kunne anvende kontrolstrukturer, som løkke, forgreninger og handlingsstyring.

Interaktionsdesign
– Eleven bør i forhold til det udviklede spil kunne redegøre for 1) spillertyper og spilgenre, 2) usability og userexperience og 3) spillets gameplay. 

1. Bevægelse i spil

2. Bevægelse med tyngdekraft

3. Tilfældighed i spil

4. Reflektion på platforme

5. Projekt

Startknap 

I denne video kan du se, hvordan du styrer et spil med beskeder.

Lister

I denne video kan du se, hvordan du kan bruge lister til at styre placering af sprites.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *